29.1.11

Ego kao globalni problem u svetu

Čitajući blog post dragog kolege blogera, u kojem on piše o novim konceptima u poslovanju, ne napušta me misao o tome koliko je ovaj svet, zapravo, prezasićen proizvodima, koji nama, realno, nisu ni potrebni. Sve se okreće u pravcu bogaćenja pojedinih kompanija, a s maskom: "Da kupac bude zadovoljan". Ne znam koliko čovek naivan mora da bude pa da poveruje u sve te šarene laže moćnih firmi koje nastoje da prodaju govno u celofanu, i ubede ljude da im je potrebno to govno.

Ono što mene lično kopka jeste da to uglavnom i uspevaju. Danas je izašao novi xphone, primera radi, za par meseci izlazi opet neki novi model, jer dolazi do zasićenja i kriva prodaje starog opada te je potrebno da se održi nivo kako konkurencija ne bi pretekla. Ne postavlja se nikakvo pitanje, sve je jasno. Mi živimo u materijalističkom svetu, u kojem je primarni cilj materijalno bogaćenje.

Šta se dobija time? Samo smeće. Ko uopšte koristi sve opcije na mobilnom telefonu? Zašto je bitno da iz svakog proizvoda isijava čovekov ego? Ono što on nije, a želi da bude? Autoindustrija ima, generalno, najveći primat na "tržištu trendova" Đubre se samo gomila i taloži.

Velike i moćne kompanije, neću da ih imenujem da im ne bih pravila reklamu, iako bi u ovom kontekstu to bila negativna, ali marketing stručnjaci bi se složili sa mnom da je i negativna reklama odlična reklama, imaju za cilj samo sopstvenu dobit i monopol na tržištu.

Overplanetarne društvene internet mreže iskorišćavaju ljudsku potrebu za eksponiranjem i egocentrizmom, i time ih manipulišu u korist firmi koje žele da plasiraju svoj proizvod određenim ciljnim grupama. Ljude i potrošače kroje industrije po svom kalupu. Oni se "oblikuju" prema njihovim potrebama.

Upali smo u mašinu konzumentskog društva, diktiranja trendova, bombardovanja potpuno nepotrebnim proizvodima u cilju da se "bolje" kotiramo u ionako nemoralnom i novcem orijentisanom okruženju. U vezi s time, prirodni resursi se nemilosrdno iskorišćavaju a na budućnost se ne misli konstruktivno.

S druge strane, firme obezbeđuju radna mesta. Ali one su u svakom momentu spremne da radnike eksploatišu do maksimuma, a onda kad im poslovanje loše ide, te iste radnike kiknu bez pardona.

Potrošač je osuđen na to da robuje sopstvenoj svesti koja je izmanipulisana na njenu štetu. Taj koncept manipulacije i uterivanja određenih normi izaziva celokupni planetarni kolaps, opšte nezadovoljstvo, kriminal i ratove.

Čovek postaje sve manji, a njegov ego ima potrebu da ekspandira. Prenaduvanim i preeksponiranim egom on, u stvari, nadomeštava sve ono što mu fali, a to je lično i duhovno zadovoljstvo, koje nema veze sa materijalizmom.

P.S. Ako neko ima neko konstruktivno rešenje za izlazak iz potrošačke mašine, a u cilju okretanja ka nekim duhovnim vrednostima - nek' iznese u komentarima.

23 comments:

ТоМЦаа је рекао...

Решење: окренути леђа непотребним стварима и вратити се ономе што је најпотребније.

То решење сви потврђују али га нико не прихвата.

Slaven H је рекао...

Kada bi svijest potrošača napravila malu pauzu od suludog kupovanja, to bi bilo katastrofalno. Kao kad netko u patološkoj vezi ode na kraće putovanje i shvati da se bolje osjeća bez te osobe, tako bi i potrošači shvatili da rade kako bi mogli kupovati, a da kupuju da ne bi shvatili da previše rade.

Bojim se da pomak na kolektivnoj razini nije moguć. Treba djelovati individualno - shvatiti prirodu šopingholičarskog društva i napraviti osobni plan kako se oduprijeti tome.

U suprotnom će nam posljednji šoping, kupovina lijesa od dva metra, biti jedino olakšanje.

SMiliCa је рекао...

Moje rešenje je nikad ne nasedati na reklame.

Unknown је рекао...

Draga kolegice blogerko, ukoliko prihvatimo da su ljudi zarobljenici svog ega i, uopšte, budale...

zašto pišeš o njima? :)

(da ne bude zabune, i sam sebi postavljam to pitanje ;) pa sam odlučio da kad pišem nešto što nije zajebancija da ljude uglavnom više i ne pominjem. Čekad da tih 97% budala iščezne, pa će se moći sasvim fino komunicirati sa preostalim-normalnima :D

Letnja Oluja је рекао...

Толико си то сјајно описала да би било сувишно додавати нешто. :*

Retka Zverka је рекао...

Treba realno sagledati šta ti je uopšte potrebno od onoga što ti se nudi. Meni se čini, jako malo toga. Sve je, kao što si ti rekla - šarena laža. Pođi npr. od kupovine u samoposluzi. Kratkom analizom doći ćeš do zaključka da ti 90% artikala u životu nije potrebno, ni za ishranu, ni za npr. održavanje kućne higijene. Mislim da je neophodno da se menjaju navike. Upravo radim na tome i to ide dobro. U stvari, odbacujem navike, nisu mi potrebne. Konačni cilj je ne robovati bilo čemu/kome i nemati nijednu zavisnost.

Sve bazične dobre vrednosti su u nama i oko nas, prema tome, samo odbaciti nametnuto suvišno. I ne orijentisati sa ka potrošnji, nego ka štednji. Pronaći neku radnju, aktivnost, šta god što čoveka iznutra istinski ispunjava i uveseljava.

Džunglica је рекао...

@Tomcaa, naravno, ali ko će nam reći šta je nepotrebno? Već smo toliko izmanipulisani da se to jedva da izdvojiti.

@Slavene,
"Kao kad netko u patološkoj vezi ode na kraće putovanje i shvati da se bolje osjeća bez te osobe, tako bi i potrošači shvatili da rade kako bi mogli kupovati, a da kupuju da ne bi shvatili da previše rade."
Gde nađe patološku vezu? :D Dobro, da, kako okreneš zavisni smo i živimo u simbiozi. Čovek treba da bude slobodan i da samo malo razmišlja i okrene se k tome, da ne robuje trendovima, i da, kao što si rekao, individualno, odluči čemu može da se odupre. Problem je u tome, što je sve manje vremena za razmišljanje, jer se sve brže živi.

@SMilice, ne znam kako ti, ali mene reklame ne dotiču. I to je sasvim optimalno rešenje :)

@Milko, kolega, nisam napisala da su ljudi budale, ne izvrćite moje reči. Ljudi su izmanipulisani, i kao takvi su žrtve. A između žrtve i budale uviđate valjda razliku ;)

@Olujo, hvala, mogla si da dodaš nešto kako bi se oduprela tome kao jedinka :)

@Zverinje, sis, sjajan komentar! Svaka ti je zlatna. Danas sam baš u samousluzi pomislila kako na rafovima stoje proizvodi apsolutno nepotrebni. Elem, htedoh da kupim kisele krastavce u teglici, prvo- izgubila sam dragoceno vreme, jbt. ko da biram dijamant za prsten, drugo, asortiman je nenormalno širok, sigurno 50 firmi. Te ovi odavde, ovi odande, ovi ovakvi, ovi onakvi. AMA, LJUDI, BRE!!!!!! Jedu mi se kiseli krastavci, da li će biti iz Rusije, Tunguzije ili s belim lukom, korijanderom, crnim lukom, papričicom, briga me. A, pogotovo od koje firme, mi je svejedno. A da je po mom - jede mi se ona najobičnija turšija iz Srbije. ETO!!!
I sad sam popizdela, kočnice otkazale :D ;) SRY

Стефан Јањић је рекао...

Не знам да ли си сад у Немачкој, али ако јеси- врати се у Србију. То ти је рецепт за излазак из потрошачке машине :) Мислим, нисмо ни ми оперисани од тога али је овде мања доступност разноразним глупостима са роком трајања и моде од 2 године :)

D. је рекао...

Upravo oni kojima je najpotrebnije da izadju iz masine nece procitati ovaj tekst ili ih, sto je jos verovatnije, nece biti briga. To je problem.

Postoji minimalisticki pokret, sad je jako popularan, ima ga i po blogovima.

Džunglica је рекао...

@Stefane dragi, tek smo počeli da najebavamo. Doći će to i dole, zapravo već je došlo, samo je kupovna moć slaba, pa ljudi generalno manje kupuju...

Retka Zverka је рекао...

Znaš šta, vreme je da organizuješ turneju po Srbiji, da te goste kolege blogeri. Ima da se nabokaš ko prava, sa domaĆe. :)) E, zezam malo.

Znam taj osećaj iz samoposluge. Često mi pripadne muka od tog praznila mnoštva. Zamisli, ej, ti stojiš, kao biraš, trošiš svoje vreme, na gluposti, i to opet proteraš kroz dupe. :))

Jednom, uđem u parfimeriju da kupim karmin, kad me spopadoše razne promoterke za ovo i ono. Znaš već, onu hard core izdresiranu žvaku, samo da ti uvale ono što ti ne treba - vezani proizvodi (gratisi mož' misliti). Jebote, ja kažem kako to ne mogu da slušam, zahvalim se, izmaknem se, a one idu za mnom i pričaju (ko sektaši). Pomislim, jebo te karmin, beži iz parfimerije. :D

Džunglica је рекао...

@D., da, ma palamudim sama za sebe, a ako se neko nađe i pronađe u tom mom postu, biće mi drago. Neže ti takvi ljudi pročitati to, jer, generalno, nemaju dovoljno razvijenu svest za takve stvari... Kakav minimalistički pokret?

@Zveri, vidiš, planiram da organizujem turneju u džanglomobilu :D Pa me tovite - nema zeze. Ovo je grka istina :D
Ovo za promotivne cene, molim ti se. Ma, ne nasedam, bre, makar mi Mike Patton služio uštipke pride. :D

Milja Lukić је рекао...

Ljudi koje viđam sve manje nasedaju na reklame. U jednom trenutku došlo je do prezasićenja, i sasvim je normalno da se čovek vrati zdravom razumu (uzima samo ono što mu je potrebno) ili da kupuje prateći iskustvo.

Meni na ganglije idu "rasprodaje", a rasprodaje obožavam. Pre Nove godine videla sam kaput koji mi se baš svideo, ali ne kupim ga - skup, šta će mi, imam toliko kaputa (sve očuvano)... kad objaviše da je tamo raprodaja od 50 do 70 odsto. Mislim se: "Ako je toliko jeftiniji, odoh da ga kupim, to je maltene kao da mi ga poklanjaju."

A cena u stvari ostala ista! Iznad "nove" stavili neku "staru" koju nikad nisam ni videla, a obilazila sam kaput nekoliko puta.

Džunglica је рекао...

@Miljo, pa da, klasična zamka. Što reče Zverka, ne treba se orjentisati ka potrošnji. A, ja bih dodala, bolje jednu stvar kupiti ali kvalitetnu :)

Lilly... је рекао...

Eh, da... A tako je to kad kupiš novi mobitel, pa susjed/kolega/prijatelj kupe još bolji... Pa onda nije on bolji od mene mogu i ja. Nema veze što mi ne treba, što ima milion aplikacija u koje ne znam ući, a kamoli koristiti se njima, bitno je pokazati ga... :D Svi se samo natječu imam dojam, pa je onda netko drugi kriv za kredite za torbice i tomu slično... Ah, što ćemo... Možda se jednom i opametimo, možda... Srećom pa sam po prirodi mala škrtica koja nešto kupi nakon 100 zašto i 100 zato, osim ako se baš zaljubim, ali to je već neka druga priča... ;))

Džunglica је рекао...

@Lilly,pa da, upravo to kako si sažela:) Pored toga što si mala veštica, još si i mala škrtica - umalo napisah krtica. ;))

Dejan је рекао...

Odlična tema!
Ja mislim da je rešenje, citiram:
"Be the change you want to see in the world."
Time je sve rečeno. :)

Džunglica је рекао...

@Dejane, dobro ti došao ovde... Lako ćemo za teme ;) Ne misliš da to rešenje nije malo subjektivno? Ne mislim da svi ljudi žele da se menjaju na isti način. U svakom slučaju jeste polazna tačka za razmišljanje pa i za promene. :)

Dejan је рекао...

Globalna svest ljudi se nikako ne može promeniti, pogotovu ne u istom smeru. Dakle, na tom polju se ništa ne može. Ono što sam hteo da kažem je da jedino možete zaštititi sebe kao individuu, od ovakvih stvari koje si navela u teksu, i razvijati se u pravcu za koji mislite da je ispravan, koji vas čini duhovno zadovoljnim. I eto, vi ćete biti to što želite, ili ćete bar biti na putu. ;)

Džunglica је рекао...

@Dejane, ok, sad smo se našli :) Slažem se u potpunosti s tvojim mišljenjem. Ključ leži u tom duhovnom zadovoljstvu pojedinca, odn. u tom pravcu razvoja ;) Nego, ja sam uvek za neko spašavanje sveta - mislim, luda potpuno :D ;)

Lodestar је рекао...

Procitao i sve je jasno kao dan. Nema potrebe da se ista povezuje;)
U ovom postu je ujedno i odgovor na tvoje tamosnje pitanje "zasto u tu siromasnu Dominikanu?" :) Mada, vidim da vec odavno kapiras zasto:)
Eto, nadjosmo i resenje problema ;)

Džunglica је рекао...

@Lode, super, drago mi je da se slažemo. Ali, skapirala sam to odmah ;)

Lodestar је рекао...

Naravno da jesi! ;)

Постави коментар

LinkWithin

Related Posts Plugin for Blogger