22.11.10

Treći pol

Danas sam pročitala interesantan članak na www. spiegel.de o postojanju trećeg pola. Tamo su bila izneta svedočenja ljudi koji su rođeni kao hermafroditi. U prvi mah, bilo mi je malo šokantno, ali onda čitajući sve dublje i dublje, čovek shvati da je sve to priroda. Možda ne mora sve da ima neku svrhu da bi bilo priznato? Na kraju krajeva šta je to svrha? I ko određuje svrhu? Mi znamo da je familija u našem društvu jedna vrsta oslonca i sigurne luke za predstojeće generacije. Brak i porodica su tradicionalne norme koje je ustanovio čovek u nekom momentu istorije. Ako neko odstupa od te norme, da li je on automatski nenormalan? Koliko su te norme zapravo protiv prirode? Da li tim društvenim i ustaljenim ponašanjima današnje civilizacije zapravo gušimo ono što je prirodno i iskonsko u nama ispunjavajući svrhu samo da bi je ispunili? Ovakva pitanja, kao još i mnoštvo drugih, postavljaju se nakon što čovek uoči da ipak priroda nema uvek istu svrhu, a to je razmnožavanje vrste, možda je svrha u različitosti živih jedinki?

Već smo ustanovili da postoje ljudi koji vole isti pol i da je to jedna strana prirode, koja, ajde da tako kažemo ne ispunjava svrhu za razmnožavanjem. Međutim i pored homoseksualizma, postoje heteroseksualci koji ne žele da imaju decu. Ni time nije ispunjena norma. Stiče se utisak da su nam norme nametnute. Ljudi koji moraju da žive pod nametnutim normama su nesrećni. Zar nije cilj da svi žive ispunjeno i srećno?

Društvo kao društvo, ima zadatak da ispunjava norme. Ali šta se desi sa ljudima koji se rode kao "nešto između"? U prošlosti, a i danas to čine, su se takvoj deci po rođenju odsecali "suvišni organi" ili nedostajući "nadomeštali." Takva deca rasla su u porodičnom krugu recimo kao dečaci, a osećali se ko devojčice. Taj život je obično pun depresije i neretko se završava samoubistvom. Neki su imali tu sreću da nakon što su sami saznali kako se osećaju, mogu da se odluče u odraslom dobu za operaciju da bi mogli kako tako bolje i kvalitetnije da žive. Naravno, jer ih društvo ne prihvata kao "polovične".

Zašto sam počela ovaj tekst? I zašto sam tražila članak o trećem polu? Naime, pre nedelju dana postavila sam na svom blogu anketu, da li ste muško, žensko i kao treća opcija "jebi ga". Recimo da sam htela da se našalim. Otkako su dve osobe kliknule na "jebi ga" u meni se javio mali crv sumnje što me potaklo da razmišljam na tu temu. Možda mogu da prepišem ovu slučajnost mojoj nesmotrenosti prilikom sastavljanja ankete, ali svakako ne mogu da prepišem svojim očima nesmotrenost prilikom čitanja pomenutog članka. Kao što tamo piše, samo u Nemačkoj je broj osoba sa trećim polom (hermafrodita) oko 100.000. U svetu dođe, prema statistikama, na 2000 porođaja jedno dete sa karakteristikama i muškarca i žene. A uzevši u obzir da na svetu živi oko 7 milijardi ljudi ovaj broj je daleko od slučajnosti, te samim tim i ne može da se svrsta u greške prirode. U prirodi postoje hermafroditi kod nekih životinja, biljaka i gljiva. Zašto bi čovek morao da bude izostavljen iz takve selekcije hromozoma? I nije. Zašto ne prihvatiti to biće, ako je već priroda odlučila da ono bude " something between"?

13 comments:

ТоМЦаа је рекао...

Питам се да ли су ови твоји "јеби га" гласачи хермафродити или су и они хтели некако да се нашале... У сваком случају не бих то назвао трећим полом - то му уствари дођу два пола у једној јединки. Елем, све оно што се јавља релативно ретко обично је окарактерисано као неприродно, чудно или погрешно. Не знам да ли настају због грешки у преписивању генетског кода (које се ретко јављају, али се генерацијски гомилају) или је нешто друго по среди, али ако људски организам може да поднесе двополност - зашто да га не пустимо да тако и живи? Једино што морам да признам је да бих таквој особи вероватно ускратио сексуално општење са мном... Ипак ми је то превише чудно.

Lilly... је рекао...

Vjerujem da je dosta nas koji to prihvaćaju kao nešto normalno, a ostatak čini iste oni koji isti stav imaju prema homoseksualcima, drugim rasama itd... - malograđanština, šta ćeš! :))

Retka Zverka је рекао...

Evo, da razrešim jednu misteriju. Ja sam jedna od dvoje ili dve koja je glasala za "jebi ga". ;) Sorry, tako mi došlo, čista zajebancija. A opet, super je ispalo, jer te je podstaklo na priču o hermafroditima. Mislim da je priča skroz heavy. Ne znam, zamisli sada mi dođe bivša žena koja je muškarac, ja to ne znam, sve bude sjajno i bajno i klikne trenutak istine i kaže mi to. I ja kažem, ma opušteno, ja te prihvatam takvu/og kak(a)v/a si. Ne verujem da bih to uradila, što znači da podležem (sviđalo se to meni ili ne) nekim društvenim normama. Isto tako, pitanje je da li bi se hermafroditi pretvarali u nešto što nisu (u jedan pol), da nema društvenog pritiska da to urade. Znači, sve opet zavisi od toga šta je većina definisala kao normalno, pa čak iako to nije normalno. Al' sam se prosrala. :)

Džunglica је рекао...

@Tmcaa, nije bitno, iako su hteli da se našale, i ja sam. Ali takve stvari te navedu na razmišljanje i na filozofiju. Kad čovek malo dublje uđe u tematiku...Termin "treći pol" postoji, nisam ih ja nazvala tako. Velika su polemisanja u medicini u poslednje vreme oko toga.

@Lilly, da, u pravu si. Poznam nekoliko takvih, što bi se reklo ovde, s "druge strane" a imala sam priliku da upoznam i jednog trećeg pola.

@Zveri, hvala ti na iskrenosti. Super je ispalo, naravno. Slažem se s tobom oko heaviness-a. Koliko sam pročitala, hermafroditi imaju taj subjektivan osećaj šta su, I guess. Nisi se prosrala, društvo, norme...Pisala sam o toj nekoj svrsi koju priroda treba da "ispuni". E, sad, da li treba?

Анониман је рекао...

Fantastičan tekst!!!
Hvala na lijepom komentaru i velika pusa.

Džunglica је рекао...

Hvala, Zondra! Pozdrav nazad.

Стефан Јањић је рекао...

Без икакве намере за подилажењем, морам ти рећи да обожавам ове твоје текстове који садрже примесе науке! Прави кратки есеји написани научнопопуларним стилом. Да сам Завод за уџбенике, одмах бих те запослио! Када би била просветни радник, твоји ученици би били одушевљени, гарантујем!

Морам признати да ме је заиста занимало чему ова анкета на сајдбару :) Иако ова питања нису написана на крају текста, ја бих их чак издвојио као закључак: "Na kraju krajeva šta je to svrha? I ko određuje svrhu? "

ТоМЦаа је рекао...

Океј ако постоји, нисам знао, мада ја то и даље не бих назвао трећим полом. :D

D. је рекао...

Uopste nisam razmisljala o ovome, nigde se ni ne pise o tome, sem ako ne trazis. Jadni ti ljudi - ne zbog toga kakvi su, vec koliko su cak ne ni ignorisani koliko izostavljeni.

amarilis.online је рекао...

Lepo, Queen, onako baš kraljevski post. Ne čini li ti se da je pitanje pola malo precenjeno? Od srca ti preporučujem, ako je nisi do sada pročitala knjigu Leva ruka tame, Ursule LeGuin, SF klasik, mnogo toga ima tamo, što bi ti dalo materijala za razmišljenje, kada je ova tema u pitanju.

Džunglica је рекао...

@Stefane, hvala ti na zaista veličanstvenom komentaru. Želela bih da se zaposlim u nekim novinama, ali da ne bude neki šund. :)Upravo to je i bio cilj ovog teksta, pored informacija, zaista, šta je svrha i ko je određuje? I da li priroda ima neku drugu svrhu? I da li postoji svrha u prirodi? Što se tiče ankete, zasad vodi muški pol :)

@Tmca, ne znam šta da ti kažem na to. Uzmi primer: muški polni organ+jajnici=? Verovatno neki treći pol...

@D., nisam ni ja, ali slučajnost. Čula sam da pričaju o tome sve više, pa mi došlo da pišem o tome. Slažem se, jadni ljudi, tuga božija :(

@Mamarilis, hvala, zaista mi mnogo znači. Precenjeno u kom smislu? Ako uvatim vremena, pročitaću sigurno, ako me bude još tema držala :)

amarilis.online је рекао...

U smislu da se zaboravlja da je najvažnije biti ljudsko biće, humanost,duhovnost i tako to ....
A knjigu pročitaj u svakom slučaju, nećeš zažaliti.

Džunglica је рекао...

Da, to sam i mislila. U stvari, možda smo mi ljudi previše koncentrisani samo na sami sebe u ovom stepenu razvoja, a zaboravljamo odakle smo potekli...

Постави коментар

LinkWithin

Related Posts Plugin for Blogger